Afdeling Materieelbeheer uitgelicht!

Uw verslaggever trekt een extra warme trui aan en bezoekt de afdeling Materieelbeheer. Een afdeling die voor zowel Hemubo als voor Hillen & Roosen materieel verhuurt en materiaal uitgeeft.

Even het verschil: materieel is alles met een stekker plus alles wat je nodig hebt op een bouwplaats – van bouwhekken tot steigers, van bouwunits tot elektriciteitskastjes. Materiaal zijn gebruiksvoorwerpen: denk aan koffiezetapparaten, bekers, melkzakjes, schoonmaakmiddelen etc.

De loods, aan het kantoor van Hemubo in Almere, is 1560 m2 groot en daar grenst nog een buitenopslag aan van 8950 m2. Al het materieel en materiaal is opgeslagen in grote stellages, goed geordend en genummerd. Verder is er een houtzagerij, twee kantoren, een klus- en schilderruimte en een laad- en lospunt voor de vrachtwagens die het transport van het materieel van en naar de bouwplaats verzorgen. Hier hebben we meteen de reden van de kou te pakken. Alles staat open, naar het terrein vóór de loods, de buitenopslag, en de laad- en lospunten.

Ingrid Schooten, de administratief medewerkster die alles bijhoudt in een computersysteem, heeft het gelukkig wel warm! Ze deelt een gezellig kantoor samen met Henk Jansen, hoofd Materieelbeheer, met een kacheltje, radio op Q-music, en zelfs een palmboom (een echte).

Ilias El Jari, hoofd magazijn, loopt van hot naar her en zijn telefoon blijft maar gaan. Ook hij heeft een eigen kantoor, al is dat nog in aanbouw. De afdeling groeit uit zijn voegen. En dan hebben we nog de Buurman & Buurman van de afdeling, zoals ze collegiaal worden genoemd: Hans van de Bemd en Wilco Koch, BPI monteurs (Bouw Plaats Inrichting monteurs). Zij hebben eerder voor Hemubo E- en W-techniek gewerkt, maar zijn nu als duo in dienst bij Materieelbeheer. De afdeling Materieelbeheer is de kop en de staart van het gehele proces van renovatie bij Hemubo en nieuwbouw bij Hillen & Roosen. Zonder ingerichte bouwplaats is start onderhoud, renovatie of bouw geen optie.

Ingrid, de administratieve duizendpoot van de afdeling

Ingrid is administratief medewerkster bij Materieelbeheer sinds begin februari 2020: “Ik voel me hier ontzettend thuis. Een mannenwereld. Ik weet precies wat ik aan ze heb. Dat was met alle vrouwelijke collega’s bij de Hema wel anders, waar ik mijn carrière in het administratieve werk ben begonnen. Daarna volgde nog een papiergroothandel, waar ik alle binnenkomende orders in het systeem zette. Ik vind het leuk om orde in de chaos te scheppen.” Het talent om al het in- en uitgaande materieel administratief te rubriceren kwam goed van pas. Het oude computerprogramma werd namelijk vervangen door een nieuw systeem, dat veel gedetailleerder en omvangrijker is, met veel meer mogelijkheden.

Als ik naast Ingrid plaatsneem om te zien hoe het werkt, vertelt ze enthousiast over de inkomende transportbonnen. Uitgaand materieel wordt in het systeem gezet en gekoppeld aan een project. Zo weet je precies wat waar is en wanneer het terug komt of moet zijn. Is materieel teruggebracht, dan stopt de huur die gerekend wordt voor het betreffende materieel. Is iets niet teruggebracht, maar het project wel gesloten, dan neemt Ingrid contact op met de mensen op het project die er zorg voor moeten dragen dat het zo snel mogelijk terugkomt. Zo niet, dan volgt een verrekening. Ook al deze informatie wordt in het systeem gezet.

Om het systeem inzichtelijk te maken voor alle werkmaatschappijen, zoals Mulder Schilders, Service & Mutatie, Bouw en Milieudienst – die hier in de nabije toekomst mee gaan werken, hebben al het materieel en projecten een code en een foto van het uitgeleend materieel. Snapt u het nog?

Ingrid vindt het heerlijk. Een hele stapel ‘oude’ bonnen die in het nieuwe systeem gezet moeten worden, ligt voor haar. Maar daar wordt ze geenszins zenuwachtig van.

“Ik vind het juist fijn om te doen, ik ga gewoon door tot dat alles netjes in het nieuwe systeem staat. Communicatie is voor mij heel belangrijk. Ik loop niet op de projecten rond, dus ik moet alles horen van mijn collega’s van de materieeldienst. Op een gegeven moment is het helemaal op orde. Toen we net de overstap maakten, droomde ik ’s nachts van alle cijfertjes. Nu gelukkig niet meer.”

“Ik ben heel blij met mijn collega’s. We doen het echt samen, we zijn een hecht team. Toen ik hier net kwam werken was er toevallig een pubquiz georganiseerd, dus ik leerde vrij snel iedereen kennen. Ik heb ook al een barbecue meegemaakt op het terrein hier achter. De saamhorigheid, de gezelligheid dat hoort allemaal bij deze afdeling. Ze komen hier vanuit het hele bedrijf vaak even langs om te buurten.”

Henk, hoofd materieelbeheer, leert elke dag nog bij!

Ingrid deelt samen met Henk Jansen, hoofd materieelbeheer, een kantoor. Henk: “Ik ben bij Hemubo in 2003 begonnen in de steigerbouw. Ik kwam van defensie, logistiek, maar daar werd ik wegbezuinigd. Ik heb hier meteen aangegeven dat ik zo snel mogelijk de logistiek weer in wilde.

Die kans kwam toen het hoofd van de afdeling Magazijn gedurende lange tijd uitviel. En zodoende keerde ik in 2007 terug in de logistiek, als hoofd magazijn, toen nog met hoofd werkvoorbereiding als leidinggevende. De afdeling Materieelbeheer zoals we hem nu kennen bestond nog niet. De afdeling Magazijn liep eigenlijk niet. Er werd geen kwartje verdiend.

Er waren in die tijd bij wijze van spreken zeven handelingen nodig om één kwast op projectlocatie te krijgen. Na goed overleg is er uiteindelijk besloten afstand te nemen van de voorraden en ons meer te gaan richten op materieel in plaats van materiaal. In 2013 is het hoofd werkvoorbereiding naar een andere werkgever gegaan en viel de volledige logistiek onder mijn verantwoording. Een grote verantwoordelijkheid en een mooie uitdaging. Vanaf 2014 zijn we het mailadres materieelbeheer gaan voeren en is de naam ‘materieeldienst’ langzaam ontstaan. Tot slot is in  2015 ook de afdeling steigerbouw toegevoegd, en zijn we op verzoek van SIW Steigerwerken (ketenpartner van Hemubo) ook de bouwliften gaan beheren en inzetten. Nu kunnen we spreken van een volwaardige afdeling materieelbeheer, die we nog steeds aan het professionaliseren zijn. Maar eerlijk is braaf, dit is niet zonder slag of stoot gegaan.”

In 2017 is Hillen & Roosen overgenomen door Hemubo en wordt vanuit de locatie Hemubo Almere ook voor Hillen & Roosen een volwaardige materieeldienst opgezet.

Henk: “De eerste nieuwbouw bouwplaats die ik verzorgde, uiteraard met heel het team, was op project LIFE in Amsterdam. Een prachtig werk. Door het toetreden van nieuwbouw is voor mij een leerproces ontstaan waarbij ik in de laatste 4 jaar meer geleerd heb dan al die jaren daarvoor. We waren tot 2017 alleen maar ingericht voor renovatie. Het eerste nieuwbouwwerk ging ik er op dezelfde manier in, gechargeerd gezegd: ‘hekkie eromheen, units plaatsen en weer door…’ Daar ben ik wel van terug gekomen. De praktijk is veel complexer dan het eerst deed vermoeden.

Door de hoge druk en krappe personeelsbezetting op de nieuwbouw komen de uitvragen ook anders bij ons terecht. De nieuwbouw wil veel verder ontzorgd worden dan de renovatiebouw. Een voorbeeld: heeft een bouwplaats geen stroom door een kapotte kabel, dan loopt een project vertraging op en moet er meteen geacteerd worden. Als je bij onderhoud een nieuwe kabel neerlegt, wordt deze opgepakt door het aanwezige personeel en lossen zij zelf het probleem op. Als je bij nieuwbouw een nieuwe kabel neerlegt, dan heb je de klus niet geklaard. Er wordt dan verwacht dat je de kapotte kabel ook vervangt en afvoert. Van daaruit is dus ook de behoefte ontstaan om Hans en Wilco aan te nemen, waarover later meer. Elke dag vind ik dit werk heel mooi om te doen, er is nooit één dag hetzelfde. We zijn één team, met één taak. Van keurmeester tot werkvoorbereider, van specialist van extern gehuurd materieel tot de medewerkers van de technische dienst: iedereen werkt hier met één en het zelfde doel: facilitair dienstverlenend zijn voor onze werkmaatschappijen, en deze zo veel mogelijk ontzorgen. Het maakt niet uit of het een schuurmachientje betreft of een volledige bouwplaatsinrichting. Als hoofd van de afdeling kan ik zeggen dat ik bijzonder trots ben op wat wij met elkaar neerzetten. Ik hoop met dit team in de toekomst materieelbeheer nog verder te kunnen specialiseren.”

Ilias, hoofd magazijn: wat doe je als een put vastloopt

Ilias is in 2012 begonnen bij de afdeling Materieeldienst als onderdeel van zijn opleiding aan het ROC richting logistiek teamleider. Daarna is hij doorgegroeid naar logistiek supervisor en nu is hij sinds 2020 hoofd magazijn. Ilias: “Ik ben heel dankbaar voor deze kans. Ik had het eerlijk gezegd niet verwacht. Het is een compliment dat ik deze functie heb gekregen en nu mag ik het gaan waarmaken. Ik ben een harde werker die ontzettend graag wil leren, dus ik zit hier helemaal op mijn plek. We doen het samen, ik ben niet iemand die boven een ander gaat staan. Dat is meteen een leerpuntje, want Henk wil dat ik wat strenger word. Dat vind ik soms moeilijk, ik ben van het harmoniemodel. Waar wij nu voor staan, is dat we de afdeling Materieelbeheer op de kaart willen zetten. Het moet een geoliede machine zijn die nauwkeurig alles bijhoudt waar we materieel en materiaal hebben uitstaan. Daarnaast is er regelmatig contact met de mannen die op het project staan, we zijn voortdurend aan het schakelen. Wat hebben zij nodig om de bouwplaats precies naar de wensen van het projectteam in te richten. Welke units worden gevraagd? Een kantoor, een rustruimte voor bewoners, een schaftkeet, een kleedkamer of ook sanitaire voorzieningen?

Dan gaan we aan de slag om de unit in te richten voor wat ze bedoelt is. En aan de buitenkant is het belangrijk dat ze er mooi in de lak bij staat, in de clubkleuren van Hemubo of Hillen & Roosen. Uitstraling vinden we heel belangrijk! Bij retour wordt de unit leeg getrokken en weer opnieuw in de lak gezet. En vervolgens bouwen we er, naar aanleiding van de vraag, opnieuw een keuken in, een vergaderruimte, een zithoek of dus sanitair. Alles is mogelijk. Daarnaast zijn we een verzamelpunt voor steigers, liften en elektrapunten van Reco. Dat is een verhuurbedrijf waar we veel mee samen werken.

En we zijn er voor allerhande problemen die kunnen ontstaan op de bouwplaats. Zo heb ik onlangs nog meegemaakt dat de uitvoerder van Mulder Schilders belde dat een betonpoer niet bereikbaar was vanwege een onderliggende gracht. De oplossing mogen wij dan bedenken; één die Arbo-technisch is goedgekeurd.

We hebben ook een keer meegemaakt dat een put vastliep doordat een wand begon te scheuren. Dat wil je niet meemaken, want die wand droeg 16 ton. Dan laat je alles uit je handen vallen en regel je stempels die dat kunnen dragen. Hier houd ik van: snel acteren, oplossingen bedenken, uitdagingen aangaan.”

Hans en Wilco, de twee-eenheid die altijd onderweg is

Hans begon 12,5 jaar geleden bij Hemubo E-techniek en kwam in die hoedanigheid 7 jaar geleden Wilco tegen, die toen startte bij Hemubo W-techniek. Er ontstond een bijzondere vriendschap die zich kenmerkt door klussen bij elkaar thuis, in de weekenden kitesurfen – als het weer het toelaat – en praten over surfen, en andere zaken uiteraard. Ze zien elkaar vaker dan hun eigen vrouw en kinderen, zo zeggen zelf. In de tijd dat ze op E- en W-techniek zaten, werden ze steeds vaker samen gevraagd om allerlei ad hoc problemen op te lossen. Op een gegeven moment waren ze eigenlijk alleen nog maar van het ene project naar het andere project aan het rijden om oplossingen te bedenken waar ze achteraf van zeggen: ‘Had nou niemand de wijsheid in pacht dat zelf op te pakken?’. Het werd steeds gekker en steeds drukker tot de werkdruk te hoog werd. Ze stopten bij Hemubo, maar hielden wel contact, zowel met elkaar als met het bedrijf.

Hans: “We werden ontzettend gewaardeerd bij E- en W-techniek, maar op een gegeven moment werd het te veel. Ik ben ergens anders gaan werken, maar ik wist natuurlijk wel dat Hemubo mij graag terug wilde hebben. Ik heb toen gezegd dat ik daar voor open sta, maar pas na een jaar, even pas op de plaats.” Wilco: “Kijk, elk bedrijf heeft zijn voors en tegens. Ik heb het altijd ontzettend naar mijn zin gehad bij Hemubo, dus wat dat betreft wil ik ook wel terug. En het heeft voor ons heel goed uitgepakt, want we werken nu weer wel voor Hemubo. Alleen niet meer voor E- en W-techniek, maar we doen wel water en elektra, onze passie.” Hans: “We werken voor de afdeling Materieeldienst op de diverse bouwplaatsen en op de afdeling zelf.”

Wilco: “Op de dienst zelf zorgen wij dat de units ingericht worden. We knappen de wandjes op, plaatsen eventueel sanitair en zorgen voor elektriciteit.” Hans: “Op de bouwput plaatsen we de units, waar we moeten zorgen voor watertoevoer, bouwaansluitingen en elektriciteitsaansluitingen. Het is steeds afhankelijk van de unit. Een stalen, goed beveiligde unit voor opslag heeft iets anders nodig dan een volledig ingerichte unit die op een groot project maanden blijft staan voor al het personeel. En een schaftunit is weer anders dan een uitvoerdersunit, je begrijpt het.”

“We zorgen ook dat de beveiligingscamera’s aangesloten worden, wifi moet op sommige plaatsen aanwezig zijn en we controleren ook. Als mensen een paar stopcontacten erbij plaatsen, knippen we die weer door. Dat mag niet, te gevaarlijk. We hebben op de afdeling zelf een elektriciteitskast ontwikkelt van 650 kVA. Dat is de hoofdvoeding waarvandaan wij alle kabels leggen.” Wilco: “Wij richten de hele bouwplaats in. Informatie over hoe het eruit moet zien en wat er allemaal nodig is, krijgen we van Henk. En dan gaan wij aan de slag. We draaien nergens onze hand voor om. Wij zijn niet vies van werken, maar hoe moet dat dadelijk met de jeugd? Die zitten alleen maar binnen achter de computer.”

KLEIN Hemubo M.B. ©_FoppeSchut _FS_2233
Meer nieuws